zaterdag 23 juli 2011

Boodshoppen

Boodschappen doen, iedereen doet het. Maar dan is er nog de grote vraag... Bij welke winkel? Ik ben zelf iemand die graag de dichtstbijzijnde supermarkt bezoekt. Nu zijn dat in mijn geval twee grote ketens. Wil ik lekker vlees en groenten, ga ik naar de Ap. Wil ik een recht toe recht aan maaltijd, ga ik naar de Deka.
Makkelijk zat zou je zeggen. Voldoende keuze, prima prijzen, lekker dichtbij maar toch altijd meer geld kwijt dan ik eigenlijk zou willen.

Laat ik voorop stellen dat ik gek ben op koopjes en shoppen. Maar als het om boodschappen gaat besteed ik daar weinig aandacht aan. Zo kom uiteraard vaak thuis met 3 pakken gevulde koeken die in de aanbieding waren en die ik absoluut niet nodig heb. Maar bewust boodschappen doen is aan mij niet echt besteed, terwijl ik dit bij het shoppen van kleding en schoenen altijd doe.

Echter besloot ik op een druilerige zaterdag naar de Action te gaan. Een geweldige winkel waar alles bijzonder goed geprijsd is. Zo koop ik er graag mijn schoonmaakspullen, shampoo en uiteraard de aanbiedingen die ik niet nodig heb, maar wel leuk vind. Een winkel waar ik met gemak een uur rond kan struinen op zoek naar leuke cadeaus, schrijfgerei en boeken.

Op deze bewuste zaterdag besloot ik dan ook maar meteen langs de Aldi te gaan. De winkels liggen naast elkaar, dus waarom niet even rondkijken.
Eenmaal in de Aldi ging er een wereld voor mij open. Natuurlijk wist ik van het bestaan van de Aldi. Ook wist ik dat de prijzen er laag zijn en ze goede producten verkopen. Maar toch ging ik er nooit naartoe.
Ik besloot een kar te pakken, omdat ik dacht die wel nodig te hebben.
Slimme zet want na een half uur was mijn kar tot aan de nok toe gevuld. Verse groenten, fruit, wijn, vleeswaren, kwark, crackers in alle soorten, vlees, vis, koekjes en nog veel meer.

Dan komt er altijd het schrikmoment bij de kassa. Voor hoeveel geld heb ik in vredesnaam op de band gelegd die steeds dichter naar de kassa rolt. Veel tijd om na te denken heb ik niet. De boodschappenband na het aanslaan van al mijn producten is zo kort dat ik meteen moet inpakken. Zo ga ik als een gek te werk en kom tot de conclusie dat de twee tassen die ik al mee bracht niet voldoende ruimte bieden aan mijn boodschappen. Zo schaf ik ter plekke nog twee tassen aan, tot die ook gevuld zijn en de cassière opkijkt.

Het zweet staat op mijn voorhoofd. Van het inpakken maar ook van het spannendste moment van boodschappen doen... Hoeveel gaat alles kosten? De lieftallige dame achter de kassa noemt een bedrag waarvan ik in eerste instantie denk dat ik het verkeerd begrepen heb. Zei ze nou echt €75,-? Voor de zekerheid vraag ik of ze zeker weet dat dat klopt. Jawel, 4 grote boodschappentassen vol voor €75,-. Ik loop naar buiten en vraag me echt af waarom ik dit niet vaker doe? Geef ik bewust meer geld uit aan boodschappen terwijl het veel goedkoper kan? Ik sla mijzelf voor mijn kop dat ik hier niet vaker kom, en besluit vanaf nu een wekelijks bezoek te brengen aan de Aldi. Want zeg nou zelf, ik zou wel gek zijn als ik het dubbele blijf uitgeven aan mijn boodschappen. Boodshoppen is leuker dan ik van tevoren had kunnen bedenken.

Geen opmerkingen: