maandag 26 augustus 2013

Liefde is...

Liefde is eigenlijk teveel om op te noemen. Maar ik ga toch een poging wagen. Liefde is voor mij mijn hart. Liefde is dat wat je gelukkig maakt. Er bestaan in mijn ogen wel verschillende soorten liefde en houden van. Zo is mijn liefde voor koffie anders de het houden van mijn lief. Maar houden van mijn lief is weer een heel ander soort liefde dan die voor Lynn.
Ook houd ik van dingen als zingen en dansen of het lezen van een boek. Iets waar ik me helemaal in op kan laten gaan, waar ik gelukkig van wordt. Maar liefde is voor iedereen anders. Zo zit liefde voor mij in een kus of knuffel, terwijl een ander dit misschien overdreven vindt.

Er zei ooit iemand dat je meer van je kind houdt, dan van je partner. Ik was toen een maand of 3 moeder en begreep hier helemaal niets van. Ik houd onaanwijsbaar veel van mijn dochter. Ik houd echter ook grenzeloos van mij lief. Ik houd niet meer van de één dan van de ander. Ik houd van allebei, met heel mijn hart en zoals ik er nu over denk voor altijd. Het enige verschil tussen beide liefdes is de lichamelijke aantrekkingskracht tot mijn lief en de moederlijke liefde voor Lynn. Anders dan dat is het gelijk.

In het woordenboek staat als betekenis voor het woord liefde, warme genegenheid. Klinkt logisch en ik kan me er wel in vinden. Liefde geeft warmte. Het lijkt erop een heel klef verhaal te worden, maar ik ben een behoorlijk klef type als het gaat om mijn lief en dochter. Ik kan niet genoeg kussen en knuffels geven om te laten zien hoe belangrijk ze voor mij zijn, maar dat is inmiddels voor beide ook wel duidelijk.
Ik geloof dat het van een kilometer of 5 al te zien is dat ik gek ben op mijn schatten, van liefde ga je stralen.

Mijn favoriete posters. Liefde is... blijft altijd leuk!
Liefde is voor mij ook muziek. Het kan zo'n heerlijk, kriebels in mijn buik gevoel geven. Ik kan wel 20 nummers noemen, maar dat wordt langdradig. One plus one van Beyoncé geeft mij een intens gevoel van liefde. No one van Alicia Keys doet precies hetzelfde. De gehele cd 'come away with me' van Norah Jones geeft mij vlinders in mijn buik omdat ik deze grijs draaide toen ik mijn lief net leerde kennen. Uren zwijmelen en meezingen. Dat meezingen deed ik overigens niet waar hij bij was, dan had ik hem waarschijnlijk meteen de stuipen op het lijf gejaagd. Dat deed ik nu pas jaren later.

Liefde zit in zoveel dingen. Ik zou er boek over kunnen schrijven. Gelukkig is het nu maar één pagina gezwijmel waar je in terecht komt. Eten kan ook liefde zijn. Zo lekker, dat je de liefde proeft waarmee het is gemaakt. Ik kook dagelijks een lekker potje eten, al zeg ik het zelf. Ik ben geen keukenwonder. Maar ik kan een lekkere hap eten op tafel zetten. De dingen waar ik goed in ben, daarbij heb ik extra plezier als ik ze bereid. De cevapcici en gevulde paprika zijn mijn favoriet volgens oud Servisch recept. Dit is dan ook te proeven. Mijn liefde voor eten maakt dit overigens makkelijk. Want buiten een aantal specifieke dingen, lever, haring en olijven, vind ik alles lekker.

Liefde zit ook in films. Met nog een aardig hormoongehalte in het lijf zijn romantische en zielige films gegarandeerd huilen. Films als 'The green mile', 'The Great Debaters' en 'Skin', een film over een getint kind dat in een blank Afrikaans gezin wordt geboren, raken me in mijn hart. Ik kan het dan maar moeilijk bedwingen die tranen. Een film vol liefde is natuurlijk 'Alles is liefde'. Heerlijk, simpel, lief en zo komisch. Hetzelfde geldt voor Love Actually en Notting Hill. Tranen van medeleven maar ook van het lachen bij deze dansscéne. De knullige avances die worden gemaakt, daar kan ik van genieten. Deze trouwscéne is geniaal. Mocht mijn lief ooit het licht zien en willen trouwen, zo zoiets niet misstaan op onze bruiloft. Al wordt het dan wel tranen met tuiten.

Liefde is bijzonder, eindeloos en het mooiste, soms ook moeilijkste, wat er is. Want ook als je helemaal niets hebt, dan kan je liefde voelen. Daar heb je in feite niets of zelfs niemand voor nodig. Ik ben blij dat ik mijn lief en dochter kan overspoelen met liefde. Het is eigenlijk vreemd dat geluk zo kan afhangen van liefde voor een ander. Mijn liefde voor Her en Lynn maakt mijn leven tot wat het is. Mijn geluk, en vooral ons geluk. Liefde is oneindig aan te vullen met leuke termen. Omdat ik altijd nachtdiensten werk is liefde voor mij ook altijd in elkaars gedachten zijn. Want ook als je niet samen bent, is het wel degelijk aanwezig. De leukste liefdesquote vind ik de volgende uit 'Alles is liefde'. Simpel maar raak. 'Liefde is als Sinterklaas, je moet erin geloven, anders wordt het niks'.

Geen opmerkingen: