dinsdag 3 september 2013

Dancing queen

Muziek, ik houd ervan met heel mijn hart. Er gaat geen dag voorbij zonder muziek. In de auto, tijdens het koken, als ik driftig aan het hardlopen ben. Muziek past altijd en overal. Als ik op mijn werk binnenkom is het eerste wat ik aanzet de radio. Heerlijk als achtergrond geluid. Vaak luister ik met een half oor, maar als één van mijn favorieten voorbij komt, hoor ik het altijd. Ik heb ook zoveel soorten muziek die ik leuk vind. Mijn voorkeur gaat uit naar soul, r&b en in vind de gemiddelde sing and songwriter erg prettig om naar te luisteren. Engelstalig heeft mijn voorkeur al ben ik van bepaalde Nederlandstalige liedjes helemaal weg. Zoals Als je slaapt van Glennis Grace. Kippenvel tot aan het plafond zeg ik altijd. Ook het gehele repertoire van André Hazes vind ik heerlijk om te luisteren. Menig mens zal mij voor gek verklaren maar ik heb ook een absoluut zwak voor het stemgeluid van Gordon. Zo kom je nog eens wat te weten over een mens.

Mijn lief is ook echt een muziekgek. We kunnen avonden vullen met het luisteren van nummers en clips.We hebben doorgaans dezelfde smaak als het gaat om muziek. Enkele artiesten die dagelijks door de speakers denderen zijn Beyoncé, Alicia Keys, Eminem, Wyclef Jean, Michael Jackson, Aretha Franklin, Amy Winehouse, Adele, John Legend, Lauryn Hill en Prince. Sommige artiesten hebben we live gezien, anderen (nog) niet. We hebben ook een aantal concerten op dvd die we regelmatig kijken. Genieten geblazen zo'n concert, want dat blijft het leukst. Met tig-duizend mensen meezingen en natuurlijk de wave voorafgaand aan het concert.

Zo waren mijn lief en ik twee maanden terug nog in het Sportpaleis in Antwerpen bij het concert van Alicia Keys. We hadden haar twee jaar geleden ook in Ahoy gezien, maar wat mij betreft kan je Alicia Keys niet vaak genoeg live zien. Jemig wat kan dat mens zingen, dansen en piano spelen. Werkelijk waar, hoeveel talent kan één mens hebben. Je hebt natuurlijk altijd favoriete nummers van een artiest. Nu hebben wij altijd de gewoonte nummers te gek te vinden die op een concert niet gezongen worden. Zo is Refuge van John Legend bij alle drie de concerten die ik bijwoonde niet gezongen. Eeuwig zonde! Tell me something van Alicia Keys ook twee keer overgeslagen. Gelukkig waren bij beide de concerten helemaal te gek, dus het zij ze vergeven.

Friedrich Nietzsche
Wat ik zo grappig vind is dat Lynn altijd reageert op muziek. Ik denkt dat het feit dat ik tijdens mijn zwangerschap altijd muziek luisterde, heeft meegeholpen aan haar leuke reacties op muziek die ze hoort. Ze begint meteen heen en weer te wiegen, al dan niet ritmisch. Tegenwoordig, nu ze kan staan, heeft ze er een nieuwe 'move' aan toegevoegd. Ze gooit namelijk één arm in de lucht tijdens het wiegen. Luisterde ik van de week een nummer van Alicia Keys met een mega-uithaal gooit ze spontaan haar arm in de lucht. Nou dan weet je het al, ik schoot compleet vol. Zo schattig, met een big smile staan 'dansen'. Geweldig vind ik het. Ik weet niet of zoiets genetisch bepaald kan zijn, dat zo'n kleintje dat al doet, maar ze heeft het niet van een vreemde.

Het lastig toe te geven maar haar vader is net een tikkeltje ritmischer dan ik. Denk ik leuk salsa te kunnen dansen, helpt hij mij in pakweg twee minuten volledig uit mijn droom door dit vele malen beter te kunnen. Verschil moet er zijn helaas. Ik ben gek op muziek, maar ook op dansen. Mijn lief doet echter weinig aan dansen. En als hij danst, doet hij idioot overdreven. Wel ritmisch idioot, maar het blijft idioot. Ik moet wel altijd ongelooflijk hard lachen als hij idioot doet. Mijn lieftallige schoonzusje is overigens net zo'n ritmische draak. Als ik zo naar Lynn kijk, zou het zomaar een kopie kunnen worden van haar vader en tante. Want dat ze dansen leuk vindt is wel duidelijk. Als ze in de gaten heeft dat wij kijken, dan wiegt ze net even meer. 

We aten twee dagen terug bij vrienden. Lynn speelde de hele avond met alle knuffels en speeltjes die ze binnen handbereik had. Ze plunderde de voorraad crackers en at smakelijk de viennetta van onze bordjes. De muziek stond eigenlijk de hele avond al aan, maar toen er beeld bij de te zien was, was Lynn verkocht. Toen mijn lief 'Man in the mirror' opzette, had Lynn de smaak te pakken. Net als haar pap, dol op Michael Jackson en zijn moves. Het hele nummer heeft ze gedanst. Heen en weer bewegen, in de maat. Wij lagen dubbel van het lachen. Het is namelijk best een grappig gezicht, een bijna één jarige die zo pittig staat te bewegen op muziek.

In de ochtend heb ik tegenwoordig een nieuw ritueel met Lynn. Ik zet de radio aan als ze een broodje gaat eten. Bij UPC heb je twee speciale zenders met kinderliedjes. Van Piet Piraat tot K3 en Dikkertje Dap tot Hoofd schouders knie en teen. Doorgaans kinderliedjes die goed zijn aan te horen en Lynn lijkt het erg leuk te vinden. Dat ze gek is op muziek is wel gebleken. Misschien wordt Lynn wel danseres, ballerina of zangeres. Al kan ik mij dat laatste niet voorstellen want zowel haar vader, die denkt dat hij dit wel kan, als ik kunnen allebei niet echt lekker zuiver zingen. Maar dat dansen zit er goed in, nog niet zoals in deze clip van Beyoncé. Maar over een jaar of 15 hebben ze er vast een concurrent bij. Lynn is een ware dancing queen.

Geen opmerkingen: