vrijdag 4 oktober 2013

Wat zijn we uit he?!

Stopwoorden of hippe uitspraken die vanuit het niets door iedereen gebruikt worden. Meestal houden deze woorden of zinnen het niet heel lang vol, maar voor een periode roept iedereen het te pas en te onpas. Ik zag van de week op verschillende sociale media de zin 'wat zijn we uit he' voorbij komen. Ik besefte dat ik het nog nooit gezegd had. Ik concludeerde hieruit dat het nog niet echt doorgebroken is of ik simpelweg te oud word en deze 'hippe' zaken aan mij voorbij gaan. Ik ben bang het laatste omdat mijn lief zei dat deze term alweer bijna uit is.

Nu moet ik wel zeggen dat ik ook graag stopwoorden gebruik. Zo heb ik het altijd over mijn 'lief' want dat klinkt een stuk vriendelijker dan mijn 'vriend'. Het enige woord waar ik het ooit voor zal vervangen is 'man'. Maar tegen de tijd dat dat aan de orde is, zitten we waarschijnlijk samen achter de geraniums in een verzorgingstehuis. Er vanuit gaande dat die dan nog bestaan tegen die tijd. Ik zeg ook vaak het woord 'zoet'. Als Lynn lief aan het spelen is bijvoorbeeld of als ze gezellig is en veel lacht. Als ik iets mooi vind zeg ik 'nice'.

Maar je hebt tegenwoordig zoveel nieuwe hippe woorden, ik kan het niet meer bijhouden, dat is wel gebleken. YOLO was ook zo'n uitspraak. Ik deed er om te beginnen al ruim een week over voordat ik erachter kwam wat het betekende. Maar om bij alles wat je niet na komt, of als je ergens overdreven van geniet, heel hard YOLO te roepen gaat mij dan weer net even te ver. Sommige hippe woorden passen simpelweg niet bij mij. Zo zal ik nooit iets 'swag' noemen of 'je weet zelluf'.
Ik zeg wel regelmatig "beter dat je...." naar mij luistert of normaal doet voor zover dat mogelijk is.



Het alom bekende YOLO
Als ik denk aan alle stopwoorden die ik gebruikte, waren dat er best veel. Ik kan ze mij niet allemaal meer herinneren, maar ik heb een hele tijd als reactie op alles wat er werd gezegd, 'gaat ie?' geroepen. Als iemand dan zat te zeuren over iets, of als mijn vader begon over mijn huiswerk, dan zei ik altijd 'gaat ie?'. Op zich niet heel spannend, maar je kon het op werkelijk alles terugzeggen. Vermoeiend, vooral voor de mensen die het aan moesten horen.
'Ben je nu helemaal van de ratten besnuffeld' was er ook eentje die het in mijn vriendengroep goed deed.

Je had ook een hele periode het stopwoord 'kak', wat volgens mij alweer op de terugweg is. Letterlijke vertaling van 'shit', maar ik kreeg 'kak' mijn mond niet uit. De woorden passen soms niet bij mij. Ik moet altijd denken aan de reclame van DE. Dit is zo ongeloofwaardig dat ik iedere keer dubbel lig als ik die reclame zie. Vooral als ze zegt: "Ik zeg hé, te moeilijk. Ik ben je bitch niet." Als ik YOLO, swag of kak zeg voel ik mij net als de oma's uit deze reclame.
'Taal is zeg maar echt mijn ding' van Paulien Cornelisse vond ik heerlijk om te lezen. Al die hippe woorden en hoe snel het zich verspreid.

De stopwoorden die mij het meest zijn bijgebleven zijn alle woorden waar 'kei' voor gezet kan worden. Al lijkt dit meer gebruikt te worden in zuidelijker delen van ons land. Het wordt 'mooi' heb ik ook tijden gebruikt op alles wat er tegen mij gezegd werd. Het liefst met de nadruk op de o 'moooooi'. 'Dat meeeeeeen je niet' is ook een golden oldie, net als 'Ge-niaal' met de nadruk op 'Gé'. De woorden 'fenomenaal', 'fantastisch' en 'formidabel' zijn ook uitermate geschikt om in lettergrepen uit te spreken. Ge-wel-dig als mensen daar zo in op gaan.

Je hebt ook hypes zoals 'New kids' waar ik als één van de weinigen in ons land helemaal naar van werd. Dat 'verrekte mongol' vond ik buitengewoon irritant en misplaatst. Maar zo heeft ieder zijn smaak.
Naast al deze hippe woorden heb je ook nog de ouderwetse woorden. Ik ben gek op Jiskefet met 'Goeiesmorgens deze morgen' of het 'hidden sound system'. Zo is stiften ook zo ontzettend grappig vind ik. Ooit hip als het ging om 'lullo's', inmiddels klassiekers. Mijn ouders gebruiken ook ouderwetse woorden, maar ze klinken wel gezellig. 'Het is weer bal' is zo'n uitspraak. De woorden 'jokken', 'hoteldebotel', 'quatsch', 'achenebbisj', 'gallemiezen', 'ratsmodee', 'sjoege' en 'krankjorum' gebruiken ze regelmatig. Allemaal gouden ouden. Taal blijft een leuk en wisselend gegeven. Ik ben er gek op.

Geen opmerkingen: