zaterdag 28 december 2013

So this was Christmas

De kerst is voorbij, jammer en heerlijk tegelijk. Geen gestress meer maar de gezellige sfeer ook weg. Het mooie van de kerst is dat als het eenmaal aan de gang is, het allemaal wel meevalt. Ik had afgelopen zondag het kerstmatinee van mijn werk. Het is altijd een drukte van jewelste. Veel mensen, activiteiten, hapjes en drankjes. Zo heb ik dit jaar met 4 collega's een prachtig doek van Corneille afbeeldingen gemaakt. Ik neig nog eens echt creatief en artistiek te worden op mijn 28e. Er was ook een workshop djembé spelen. Dat vond ik erg leuk. Daarnaast heb ik lekker bij kunnen kletsen met collega's waar we normaal gesproken niet aan toe komen. Kortom, een zeer geslaagde middag.

Op eerste kerstdag moest ik werken van 9.00 tot 16.00 uur. In de zorg hoort het erbij, dus dan kan je het maar beter zo leuk mogelijk maken. Een gezellig kerstontbijt was het resultaat. Kerstmuziek aan, broodjes afgebakken, eitjes gekookt, sapjes en vleeswaren op tafel. Kerststol, suikerbrood en duivenkater. Met z'n allen aan tafel lekker eten en kletsen. In de middag vertrokken alle bewoners naar hun familie om daar lekker te eten en cadeaus uit te pakken. Ik dus ook. 

Ik trok bij thuiskomst een kerstig pak aan, hees Lynn in een kerstjurk en strikte de das van mijn lief. Tas ingepakt, alle cadeaus mee en op naar mijn ouders en zusje. Eenmaal aangekomen eerst de cadeaus allemaal onder de boom en gezellig aan de borrel. Mijn mam had het diner in zijn geheel verzorgd dus ik hoefde helemaal niets te doen. Ja zitten en eten. Laat ik daar nu net een expert in zijn. Mijn moeder had het zogenaamd makkelijk gehouden. Vooraf verschillende vissoorten, heerlijk! Als hoofdgerecht had ze van alles wat gemaakt. Rollade, biefstuk, coquille, groene asperges, tortilla, aardappeltjes, stoofperen en salade. Om mijn vingers bij af te likken zo lekker. Lynn smulde van alles wat mee.


Het toetje paste er bij mij niet meer in. Mijn moeder maakte wel voor mijn lief een compleet uitgebouwde tiramisu met een berg slagroom. Ik snoepte wel chocolaatjes natuurlijk. Na de koffie gingen we de cadeaus uitpakken. Het cadeau van mijn ouders staat al een maand op onze kast, een mooie televisie. Dus die hadden we niet weer ingepakt en onder de boom gelegd. Wel kregen we allen een oudejaarslot. Ieder jaar weer hetzelfde recept in de hoop op miljoenen. Maar €5,- is ook leuk natuurlijk. Eindcijfer is bij mij altijd 17. Mijn lief kreeg een lot met eindcijfer 10. 

Mijn vader kon het niet laten om ook met Lynn haar geboortedag een lot te kopen. Maar als daar iets op valt gaat het bedrag gedeeld door vijf. Want Lynn weet toch niet hoe ze al dat geld uit moet geven. Haar moeder is daarentegen een prof in het uitgeven van geld, dus dat zit wel snor. Van mijn zusje kreeg ik allemaal lekkere soorten thee en een thee-ei. Mijn lief een geurkaars voor in huis en Lynn kreeg massageolie en een lekkere crème. Mijn lief kreeg een luchtje, mijn ouders allebei een boek en Lynn een Nijntje-dvd. Heel erg verwend dus.

Tweede kerstdag ontbeten we gezellig met z'n drieën. Begin van de avond gingen we naar mijn schoonouders en de gehele familie van mijn schoonmoeders kant. Dit resulteerde in 50 man in één woonkamer aan 6 mooi opgemaakte tafels. Een drukke en hele gezellig bedoening. Traditie is dat een ieder iets maakt. Ik had de afgelopen jaren nooit iets hoeven maken. Gezien mijn lief nu 36 is leek het mij wel eens tijd dat wij ook zo onze bijdrage zouden leveren. Ik maakte twee appeltaarten die goed in de smaak vielen. Het buffet was heerlijk en Lynn had het prima naar haar zin. Ze ging langs alle tantes en nichten die ze op professionele wijze wist in te pakken. Ze liep lekker rond en kreeg van haar grote neven en nichten de volle aandacht. Erg leuk! Lynn kreeg ook nog een Nijntjeboekje van opa en oma, erg leuk.

Eenmaal thuis was Lynn in no-time in dromenland en mijn lief en ik net zo goed. Want twee van die kerstdagen, die gaan ons niet in de koude kleren zitten. De kerstboom begint langzaamaan steeds lager te hangen, dus mijn lief zal hem vast eerdaags over het balkon mikken. Maar hij heeft toch ruim twee weken in volle glorie gestaan. De laatste dagen naar Sky Christmas luisteren en dan zitten we alweer in 2014. Ook lekker, om uit te kijken naar de lente en zomer. Komende week eerst nog lekker genieten van de oliebollen en appelflappen en dan knallen we hopelijk een fantastisch nieuw jaar tegemoet. 

Geen opmerkingen: