dinsdag 28 januari 2014

Inspiratie

Inspiratie, een woord met zoveel inhoud en voor ieder een andere betekenis. Inspiratie vindt ook op zoveel verschillende plekken en manieren plaats. De inspiratiebron voor het werk dat je doet kan wel heel anders zijn de inspiratiebron die je hebt als sporter, ouder, muzikant of blogger. Wordt de één geïnspireerd door zijn overgrootvader die ooit ook hoog voetbalde wordt de ander juist geïnspireerd omdat nog niet eerder iemand in de familie topsporter was.

Inspiratie is niet noodzakelijk om dagelijkse taken uit te voeren. Ik kan prima mijn baan uitvoeren zonder inspiratie. Maar dat ik mijn baan vele malen leuker vind omdat ik dit doe met een achterliggende gedachte is voor mij wel belangrijk. Mijn baan maakt mij ook tot wie ik ben als social worker, maar ook als mens. Ik ben nu eenmaal een zorger en dat is wat ik in mijn baan kan doen. Ik werk met een doelgroep die prima is opgewassen tegen mijn flauwe grappen en humor. Ik werk met mensen die wel degelijk dingen kunnen leren en kunnen groeien. Een doelgroep die mij in de maling neemt en mij een spiegel voorhoudt. Een doelgroep die mij weet te inspireren en mij bewust maakt van het geluk dat soms in de kleinste hoeken schuilt.

Ik vergeet nooit dat mijn lief zijn achillespees afscheurde en met zijn been in het gips moest. Los van het feit dat dit natuurlijk enorm onhandig was, zeker omdat we op het huis van mijn ouders pasten met de honden en katten erbij, was het voor mijn lief heel vervelend dat hij een periode uitgeschakeld was voor zijn geliefde voetbal. Toen ik op mijn werk aan de bewoners vertelde dat mijn lief in het gips zat kwam één van de jongens met een oplossing. Omdat mijn lief nu ook 'gehandicapt' was, mocht hij wel met zijn G-voetbalteam meespelen, totdat hij weer bij zijn eigen club terecht kon en genezen was. Dat is nu precies waarom ik mijn werk zo leuk vind!

Inspiratie is dus niet perse één ding, persoon of gegeven. Het is niet in één woord te beschrijven. Maar er zijn zoveel invloeden waardoor ik dagelijks geïnspireerd wordt. Soms niet eens bewust, maar iets dat je meeneemt in alles wat je doet. Mijn ouders hebben al jaar en dag gevleugelde uitspraken die ik nog altijd met mij mee draag. 'Doe waar je gelukkig van wordt' is daar één van. Zo gooide ik ooit na ruim twee mijn studie Duits overboord omdat ik er niet gelukkig van werd en switchte ik naar SPH. De beste keuze die ik ooit heb gemaakt.

Inspiratie kan ik ook in muziek vinden. Ik heb regelmatig dat ik een nummer hoor en het voelt alsof het speciaal voor mij geschreven is. Dat is natuurlijk niet zo, maar het lijkt er soms verdacht veel op dat ze stiekem mee zitten te gluren om een knappe tekst te kunnen schrijven over mijn leven. Uit muziek haal ik dagelijks een dosis energie dan wel inspiratie. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik muziek heb gehoord. Radio in de auto, radio thuis, radio op mijn werk, muziek tijdens het hardlopen, muziek op de computer, muziek in de keuken. Altijd overal muziek.

Ik ben altijd in voor nieuwe dingen en inspiratie. Filmpjes, foto's, verhalen of muziek. Zo vind ik het filmpje 'Because who's perfect?' te gek. Prachtig in beeld gebracht dat het niet gaat om standaardmaten, ieder mens is uniek. En volgens mij is dat nu juist iets wat gekoesterd moet worden, dat ieder mens uniek is. Dat een ieder is wie die wil zijn zonder aan allerlei schoonheidsidealen te moeten voldoen. Want dan kom ik bij lange na niet niet in de buurt van dat ideaal. En dat is nu precies wat ik belangrijk vindt.

Sanne van der Hagen maakt twee maal per jaar een blog met allerlei items die mensen hebben ingestuurd. Het gaat om dingen die ze inspireert, of wat ze geïnspireerd heeft. Ik heb voor de blog inspiratie voor 2014 ook een onderdeel mogen aandragen. Het is Sam, van de Undateble-serie waar ik laatst nog over schreef. In de blog staan enorm veel leuke, verrassende en ontroerende filmpjes, foto's en verhalen waaronder ook 'Because who's perfect?'. Dus voor wie nog wel wat inspiratie kan gebruiken is het zeker het bekijken waard.

Geen opmerkingen: