donderdag 20 november 2014

Schrijf een reactie

Schrijf een reactie of voeg commentaar toe. Op nieuwssites maar ook op Facebook staat deze zin in het vakje waar je jouw reactie achter kunt laten. Het nodigt uit om iets te schrijven, iets te zeggen over wat er geplaatst is. Daar waar het voorheen kritische commentaren waren of leuke reacties lijkt men tegenwoordig alleen nog maar negatieve reacties achter te kunnen laten. Iets waar ik persoonlijk steeds meer genoeg van krijg.

Vroeger, ja ook ik leefde in een tijdperk zonder mobiele telefoons en internet, was online commentaar geven niet aan de orde want online bestond niet. In mijn pubertijd werd internet razend populair met sites als MSN en Hyves. Sites om contacten te leggen of te onderhouden. Uren heb ik online gechat met vrienden en vriendinnen zonder al teveel commentaar of negatieve uitingen. Ik weet dat online pesten toen ook aan de orde was, maar vandaag de dag lijkt de sfeer online steeds grimmiger te worden.

Dat internet en sociale media positieve kanten hebben is wel duidelijk. Je kunt jezelf, net als ik, tegenwoordig heel makkelijk online presenteren. Dit kan via een blog maar bijvoorbeeld ook door een pagina aan te maken bij Facebook waarbij je snel en simpel je eigen zaak of in mijn geval boekenreeks kunt presenteren. Handig en leuk natuurlijk. Het nadeel van internet is dat het steeds meer mensen ongegeneerd en onnadenkend commentaar geven op zaken waar ze geen verstand van hebben of simpelweg om mensen te kwetsen.
Een mooi levensmotto!

Dat mensen zich op internet veiliger voelen om hele onaardige dingen te schrijven is wel duidelijk. Je zit anoniem achter je laptop, tablet of telefoon. Niemand die jou rechtstreeks aan kan spreken op jouw uitlatingen. En ach wat een ander terug schrijft is niet zo interessant. Maar mensen lijken ook minder na te denken over wat het met een ander kan doen. Dat je een ander, ondanks het slechts om getypte woorden gaat, vreselijk kunt kwetsen.

Bijvoorbeeld de foto die Leroy Fer postte. Een leuke foto van een paar goede voetballers in de voorbereiding van een kwalificatiewedstrijd voor ons Nederlands elftal. Hevig racistische opmerkingen die daarop volgden. Ik begrijp daar helemaal niets van. Wat bezielt je in hemelsnaam om dit soort uitspraken te doen. Sinds de Sint in het land is lijkt de enige focus nog huidskleur en komaf te zijn. Walgelijk dat mensen zich zo boven anderen plaatsen door uitspraken als apen en slaven. En dan heb je ook nog het slag volk dat denkt de mogen zeggen dat men het uitlokt. 'Moet je maar niet met zoveel donkere jongens op de foto gaan'. Nee het zal even lekker zijn dat je voor het maken van een foto een gedegen selectie uit donkere en blanke jongens maakt alvorens een foto te maken en plaatsen. We leven in 2014, gaat het even niet!

Naast uitlatingen en posts over huidskleur en racisme heb je tegenwoordig ook een type mens dat zich overal in tekort gedaan voelt en hierbij de behoefte heeft dit publiekelijk te delen op welke wijze dan ook. Zo postte Prénatal een oproep. Zwanger stel gezocht voor fotoshoot van nieuwe collectie kleding. Dat klinkt toch vreselijk leuk. Maar helaas. Hierop kwamen reacties van bewust alleenstaande moeders. Waarom er toch altijd naar stellen werd gevraagd en zij op deze manier nooit eens een kans kregen. In mijn ogen kan je voor het maken van deze keuze een winkelketen niet aansprakelijk stellen. Dan kan ik het Chanel ook wel kwalijk nemen dat ze nooit eens een mooie maat 40 als model nemen en ik dus nooit in aanmerking kom om model te worden. Het ergste vind ik nog dat Prénatal nog excuses maakt voor de post en niemand heeft willen kwetsen. Zo kan je aan de gang blijven.

Als ik mij weer eens opwind over dit soort zaken roept mijn lief steevast dat ik me toch echt niet zo druk moet maken. Dat niemand daar iets aan heeft. Dat weet ik ook wel, maar ik kan mij er zo aan ergeren. Mensen die niet nadenken voordat ze iets schrijven, of juist wel en dit enkel en alleen doen om reacties uit te lokken. Ga een hobby zoeken of iets zinnigs doen denk ik dan. Mensen kijken alleen nog naar anderen in plaats naar zichzelf, terwijl daar toch echt basis ligt voor een betere wereld. Je hoeft geen mening te hebben over anderen en hun leefwijze, echt niet. Bekijk zaken eens positief. Misschien moet de overheid voor iedere inwoner van Nederland een verplichte cursus omdenken organiseren. Dat zou een positief verschil kunnen maken in deze maatschappij.

Geen opmerkingen: