dinsdag 9 december 2014

Mooooooie boom

De Sint is koud het land uit en overal zie je kersttaferelen verschijnen. Ik ben al zolang als ik weet gek op de kerst. De gezellige sfeer en heerlijke muziek, ik vind het een heerlijke tijd. Ik kan doorgaans niet wachten met het opzetten van de kerstboom, maar gun de man uit Spanje een rustig vertrek. Lynn zegt keurig sinds zaterdagochtend 'Sinterklaas terug Spanje mama, met stoomboot en Pieten'. En zo is het. Maar zodra de man op zijn boot zit wil ik mijn boom opzetten.

Die boom is ieder jaar een hele organisatie, want ik wil geen kunstboom. Overtuigingen als, praktisch, valt niet uit, eenmalige uitgave en niet in de rij voor een beetje mooie boom veeg ik hard van tafel. Want er is niets lekkerder als binnenkomen in een huiskamer met een echte kerstboom, dat ruikt zo heerlijk. En ja, een kerstboom verliest nu eenmaal zijn naalden. Maar die extra keren stofzuigen heb ik er graag voor over. Dat ik de naalden medio juni nog terugvind negeer ik gewoon.

Maar zo'n echte boom moet natuurlijk in huis gehaald worden. Mijn lief bemoeid zich doorgaans niet met mijn kerstgekte, maar hij is een kei in het uitzoeken van een mooie kerstboom. Hij pikt er altijd de mooiste uit en kan hem met gemak in de auto tillen en in huis neerzetten. Dat is dus zijn bijdrage. Een boom uitzoeken, naar huis brengen en hem in de standaard neerzetten. Zo ook afgelopen zaterdag, en hij zocht weer een knappe boom uit.



Toen de boom eenmaal stond kregen Lynn en ik de mededeling dat het verder aan ons was. Mijn favoriete klus, de boom optuigen. Sky radio Christmas Station uit de speakers en gaan. Te beginnen met de lichtjes. altijd even puzzelen want ze moet wel een beetje goed verdeeld zitten. Ik heb een aantal losse slingers lichtjes. Mijn lief had dit jaar heel enthousiast een grotere boom gekocht waardoor ik een rits lampjes te kort kwam, maar die heb ik later die dag nog even gescoord.

Toen de lampjes er eenmaal in zaten kon het daadwerkelijke versieren beginnen en Lynn wilde uiteraard 'helpuh'. Ik begin altijd met de onderste twee rijen takken van de boom met plastic ballen. We hebben namelijk twee katten rondlopen die de kerstboom een interessant object vinden. Het zekere voor het onzeker dus. Tenzij ze in de boom springen, dan waren de plastic ballen zinloos. Maar vooralsnog hebben ze dit nog nooit gedaan, typ ik terwijl ik het ook even afklop.

Lynn vond het versieren van de boom erg leuk. Ik moest hier en daar wel een beetje sturen anders had ze alles aan één tak gehangen, Maar ze deed het erg precies en leek er net zo veel plezier in te hebben als ik. Voor de bovenste takken tilde ik haar op. Toen ik de piek op de boom wilde zetten had ik een stoel nodig om erbij te kunnen. Lynn pakte hierop haar eigen stoeltje en ging hier ook op staan om mij aanwijzingen te geven, de grapjas.

Als laatst hingen we samen de zuurstokjes in de boom. Een traditie bij ons thuis. Vroeger waren de pepermuntstokjes al op voordat het überhaupt kerst was, Lynn bleef maar zeggen 'mama mooie boom'. En ik ben het met haar eens, hij is prachtig. Schade na het optuigen: 2 kerstballen en één autootje, dus dat is te overzien. We hebben weer een prachtige boom staan dus wat mij betreft kan de kerst beginnen.

Geen opmerkingen: