donderdag 8 januari 2015

Opa oma eiland

De afgelopen weken waren een tikkeltje hectisch waardoor bloggen er even niet in zat. De welbekende kerstdrukte naast drukte op mijn werk. Op mijn werk betekent de kerstperiode juist langere diensten omdat de cliënten allemaal vrij zijn. In die periode zijn er ook allerlei borrels, feestelijke activiteiten en het inslaan van de kerstcadeaus. En daarnaast stond natuurlijk het Glazen Huis ook nog eens in Haarlem waar ik toch echt even wilde gluren. Kortom, decemberhysterie alom.

De kerstdagen zien er al jaren hetzelfde uit. Op eerste kerstdag bivakkeren we bij mijn ouders en op tweede kerstdag zijn we bij mijn schoonouders inclusief de rest van de schoonfamilie. Het voordeel is eigenlijk dat ik nooit enorme kooktaferelen uit hoef te halen. Mijn moeder zorgt op eerste kerstdag altijd voor een heerlijk diner. En laat ik eerlijk zijn, dat kan ze als de beste. Ze verzint ieder jaar weer iets anders lekkers. Wel zijn er een aantal vaste onderdelen zoals de peertjes die ze als geen ander maakt. En dit jaar mocht ik gewoon lekker aanschuiven zei mijn mam. Zo'n drukke agenda en steeds groter groeiende buik heeft zeker zo zijn voordelen.

Kerstavond staat normaal gesproken in het teken van kerstliedjes zingen op de Grote Markt. Maar los van het Glazen Huis dat daar stond waardoor het niet doorging, moest ik werken. Ik had een leuk driegangendiner bedacht en gemaakt. 's Avonds natuurlijk de ontknoping van het Glazen Huis dat we in spanning keken. Het blijft bijzonder dat er zo vreselijk veel geld opgehaald wordt voor een prachtig doel. Dat allerlei mensen vinden dat er dan eerst een gekeken moet worden naar doelen en armoede in eigen land negeer ik, want als je dat zo belangrijk vindt start dan een actie in plaats van een goed doel afkraken op de hoeveelheid geld die binnengehaald wordt.
Lynn's nieuwe cd-speler.

Ik werd op eerste kerstdag op mijn werk wakker waar ik een lekker kerstontbijtje maakte. De rest van mijn dienst verliep rustig en om 16.00 was ik klaar. Toen ik thuiskwam waren dochter en vriendlief al in kerstoutfit gehesen. Eerst pakte ik samen met Lynn de kerstpakketten uit die ik had gekregen. Die staan altijd keurig onder de boom tot 1e kerstdag zodat we alle cadeaus pas echt met kerst zelf uitpakken. Eenmaal uitgepakt gingen we door naar mijn ouders alwaar de ruimte onder de kerstboom flink gevuld was met allerlei cadeaus.

Wij vulden nog wat cadeaus aan en na een eerste drankje kon het uitpakken beginnen. Voor Lynn waren verreweg de meeste cadeaus. Ik kreeg heerlijke doucheschuim en lotion van Rituals en Therme. Ook kreeg ik een Oudejaarslot met mijn geluksnummer 17, een traditie van mijn pap die op ieders geboortedatum een lot koopt. Mijn moeder kreeg kookboeken om lekkere taarten en zoetigheden te bakken. Mijn pap een verzamelcd van Sinatra. Mijn zus een boek, tijdschriften, sop en bodylotion. Mijn lief kreeg ook schuim van Rituals en een lekkere parfum.

Lynn, die kreeg de resterende 837 cadeaus die onder de boom lagen. Ik had mijn moeder een aantal opties gegeven voor een cadeau. In plaats van één cadeau kreeg Lynn alle opties die ik gegeven had. En dan hadden mijn zusje, mijn lief en ik ook nog een cadeau gekocht. Ze kreeg een zwempak, een dvd van K3, een speelkleed wat je ook als opruimzak kan gebruiken, een door mijn moeder gebreide trui, een stoere broek met bretels, prachtige bruine laarsjes en een pakket met Duplo. Van mijn lief en mij kreeg ze een cd-speler met een Kinderen voor Kinderen cd, een beetje jeugdsentiment en pedagogisch verantwoord.

Lynn vond alles prachtig. Alles was 'vet mooi'. De dagen erna speelde ze met alles wat ze gekregen had en luisterde ze de Kinderen voor Kinderen cd continue. De klassiekers als 'ik heb zo'n waan waan waan waanzinnig gedroomd', 'als ik de baas zou zijn van het journaal' en 'op een onbewoond eiland' zing ik zelf uit volle borst mee. Net als Lynn overigens. Ze geeft er echter wel een eigen draai aan. Zo zingt ze 'Opa Oma eiiiiiiiiiland' in plaats van 'op een onbewoond eiland'. Mijn lief en ik hebben tranen gelachen, en Lynn heeft de grootste lol. Kortom, heerlijke dagen met geslaagde cadeaus.

Geen opmerkingen: