vrijdag 22 juli 2011

'Hoe haal je een kind uit zijn vertrouwde straatleven' Zandvoortse Courant nr 46 18-11-2010

Wat vliegt de tijd. Ik ben alweer ruim 4 weken in Zuid-Afrika en heb in die tijd veel gezien en gedaan.
Om de kinderen van de straat te krijgen of houden zijn er bij Umthombo verschillende programma’s waar de kinderen aan deel kunnen nemen. Ik heb bijna bij alle programma’s meegelopen.

Ik startte met het surfprogramma, een programma waarbij de kinderen 7 dagen per week elke ochtend leren surfen of hun techniek verbeteren. Ik mocht zelf mee surfen, wat ik nog nooit gedaan had.
Ik was verbaasd over de communicatieve kwaliteiten van de kinderen, die mij moesten uitleggen hoe ik moest peddelen en staan. Na twee dagen en vele liters zout water in de maag verder, lukte het me om in de zee op het board te staan.


Het ‘Health’ programma was mijn volgende ervaring. Één van de stafleden gaat de straten op om de kinderen van medische hulp te voorzien waar dit nodig is. Zo worden de wonden van de kinderen behandeld op straat met de weinige middelen die hiervoor beschikbaar zijn.
Ik vond het erg indrukwekkend te zien hoe mijn collega de wonden van een jongen behandelde die tot op het bot te zien waren. De jongen zou in Nederland allang in het ziekenhuis hebben gelegen. Hier was hij juist ontslagen uit het ziekenhuis omdat het niet meer levensbedreigend was. Dat is een vreemde gewaarwording.

Outreach is een programma dat op zoek gaat naar straatkinderen. Als ze al een tijd op straat leven wordt er vooral gevraagd hoe het gaat en of ze naar Umthombo willen komen. Bij de kinderen die nieuw zijn op straat wordt gekeken waar ze vandaag komen en of ze naar huis kunnen.
Ik vond het zeer confronterend om te zien dat er een moeder met baby op de straat leefde en weigerde hulp te ontvangen of naar een opvanghuis te gaan. Uiteindelijk zal deze baby door social workers van de straat gehaald worden om naar een pleeggezin of shelter te gaan.

Sinds vorige week zijn er djembee’s waar de kinderen op kunnen spelen. Die heb ik met de andere vrijwilligers kunnen aanschaffen van het sponsorgeld. Een mooie aankoop, aangezien ze bij binnenkomst meteen in gebruik werden genomen. Ik geloof dat mijn gehele ritmegevoel nog niet overeenkomt met de hoeveelheid ritme die de kids in hun kleine teen hebben zitten.
Kortom het is hier heftig, maar helemaal geweldig.

Geen opmerkingen: