vrijdag 8 maart 2013

Hier wat ongevraagd advies

Ongevraagd advies, iets waar ik soms knettergestoord van word. Omdat ik  nou eenmaal niet alles weet, iets wat voor mij al moeilijk genoeg is om te erkennen, zeg ik wel eens waar ik tegenaan loop. Gewoon als mededeling. Ik zeg dan bijvoorbeeld dat het fijn zou zijn als Lynn de nachten helemaal door zou slapen. Dat je na 6 maanden weer een hele nacht door slaapt zonder wakker te worden van het lieve gebrabbel of ernstige gehuil van Lynn. Want ook als ik er niet uit hoef en mijn lief dat doet, word ik toch wakker.

Zoals je leest staat er niet ´wil je mij nu alsjeblieft overladen met fantastische oermoedertips?´ Nee het staat er echt niet, maar het gebeurt altijd. Iedereen heeft de juiste oplossing voor mijn probleem. Maar ik vroeg daar helemaal niet om. Soms zeg ik dan op mijn vriendelijkst, het is tenslotte goed bedoeld, dat ik niet vroeg om tips maar het gewoon wilde melden. De blik die ik dan krijg… ik hoop dan altijd maar dat blikken niet echt kunnen doden.

Maar hoe dan om te gaan met al die ongevraagde adviezen? Ik zou natuurlijk mijn mond kunnen houden over mijn ervaringen. De mensen die mij kennen weten echter dat dat voor mij geen optie is.
Het is voor mij de behoefte om te delen hoe het gaat. Als ik advies wil dan vraag ik dat zelf. Het is wel opvallend dat de mensen die ongevraagd advies geven, ik zelf nooit om advies zou vragen. Ik merk wel dat ik beter oplet wat ik bij wie vertel.

 Je hebt dan ook nog de ‘ik laat mij door niets of niemand tegenhouden’ adviseur. Zelfs als ik niet meld hoe het gaat of waar ik tegenaan loop, krijg ik gegarandeerd advies. Gratis en voor niets.
Zoiets van ‘heb jij geen Tummy Tub, het is echt geweldig, die moet je halen hoor!’. Ik moet helemaal niets, denk ik dan. Doodvermoeiend is het. Alsof ik nog niet moe genoeg was van de doorbroken nachten.

Ik maak er tegenwoordig de kunst van om bij dwingende adviezen tegen te gaan hangen. Heeft iemand een supergeweldigfantastisch apparaat, zeg ik dat hele bevolkingen het zonder het apparaat ook gered hebben. Eigenlijk laat ik me opjutten besef ik mij nu. Aan de andere kant, ik moet er toch nog een beetje lol in hebben. Dat advies krijg ik toch wel, dan kan ik maar beter het beste van maken.

Het gebeurt ook regelmatig dat er adviezen gegeven worden die wel bruikbaar zijn. Zo vond Lynn het bad geweldig, het afdrogen een drama. Iedere keer weer huilen bij het afdrogen van de vele plooien. Iemand vertelde dat ik haar droog moest föhnen, haar zoon vond het heerlijk. Bijgekomen van mijn lachbui besloot ik de gok te wagen. Sindsdien is in bad gaan een feestje. Lynn wordt droog geföhnd en ligt lekker de draaien onder de warme lucht. Alle plooien droog en mijn dochter geniet ervan.

Mijn ongevraagde advies? Doe vooral waarvan je zelf denkt dat het goed  is. Het hoeft niet in één keer goed te gaan. Probeer het vooral lekker uit te vogelen en laat je niet gek maken. Weet je het niet? Vraag het eens bij iemand waar je je lekker bij voelt. Alle adviezen die je om je oren krijgt lekker laten vliegen, pak uit de lucht waarvan je denkt dat je er iets aan hebt.

Geen opmerkingen: