donderdag 13 juni 2013

9 maanden op, 9 maanden af deel 2

Jawel daar zijn we dan. Lynn is vandaag 9 maanden. Die eerste negen maanden zijn omgevlogen en ik kan mij geen leven meer indenken zonder mijn kleine dame.
Ze brabbelt zich een slag in de rondte de hele dag. Van huuuuu tot tatatata. Het maakt eigenlijk niet zo gek veel uit welke klank ze produceert, alles klinkt even gezellig en vrolijk.

De welbekende en o zo vermoeiende kreet ´negen maanden op, negen maanden af´ is op mijn niet meer van toepassing. Heerlijk! De eerste negen maanden zijn een feit en dat nog niet alles is zoals het was, is niet erg. Ik ben er inmiddels achter dat alles zo zijn tijd nodig heeft.
Los van de kilo’s, die er door veel hardlopen en sporten bijna af zijn, is mijn hormoonhuishouding nog altijd niet geheel georganiseerd.
Dit zorgt regelmatig voor waterlanders, al probeer ik toch echt ontzettend op mijn lip te bijten als het te zoetsappig is. Zo schiet ik dagelijks vol van de schaterlach van mijn dochter, en vind ik dit uitermate truttig. Maar ja, die hormonen hè. 

Steeds meer en meer vormt mijn gezin zich. Ik heb best moeten wennen aan mijn rol als moeder, en dan vooral het voelen van de enorme verantwoording die het met zich mee brengt.
Totaal slappe benen krijgen als Lynn lichte verhoging had. Ik kan nu, na 9 maanden, toch zeker tot een graad of 39,5  soort van ontspannen blijven. Alles wat erboven komt, daar heb ik mijn lief voor nodig om mij gerust te stellen. Ik blijf dan ook doelloos herhalen dat er niets aan de hand is, ze lekker eet, drinkt en levendig is. Dat ik binnenin nog net geen rolberoerte krijg en hoop dat de koorts zo snel mogelijk zakt zal er wel bij horen.

Na 9 maanden kan Lynn ook van alles en geniet ik elke dag meer van wat ze allemaal doet en te vertellen heeft. Wel snappen dat je je benen en knieën op moet trekken om te kruipen, maar niet begrijpen dat je hierbij je hoofd omhoog houdt is een hilarisch beeld van een baby met kont in de lucht en gezicht tegen de vloer.
Jammeren als ze niet bij een knuffel kan, terwijl ze zichzelf er gewoon naartoe kan kruipen, rollen of duwen. Alle speeltjes met uitdagende blik van haar blad gooien en dan naar beneden staren, alsof ze geen idee heeft hoe ze op grond terecht zijn gekomen. Prachtig!

Eten is ook zo´n feest. Lynn heeft geen enkele tand. Dit weerhoudt haar echter niet van het eten van alles wat los en vast zit. Koekjes, speciaal voor baby’s in de vorm van Nijntje. Maar een ordinaire eierkoek, stroopwafel, cake of kokosmakroon gaat er ook lachend in. In kleine stukjes uiteraard, dat wel.
Brood eet mevrouw ook. Twee maal per dag één ‘pain de boulogne’ boterham met alles wat je je kunt bedenken. Kaas, smeerworst, gekookte worst, hagelslag, smeerkaas, ham en pindakaas.
Tomaat, daar wordt nog aan gewerkt. Iedere keer trekt ze een verschrikkelijk vies gezicht als ze dat proeft. Waar wij dan weer smakelijk om lachen.

Na 9 maanden kan ik wel één en ander concluderen omtrent het moederschap. Moeder zijn is iets bijzonders wat moeilijk uit te leggen is. Een oer-gevoel dat niet te stoppen is. Ik ben een moeder en zal het altijd blijven. Zo simpel, maar waar.
Ik kan mij steeds moeilijker heugen hoe het was zonder Lynn. Dat zo’n klein persoon in een relatief korte periode zo’n groot deel van mijn leven uit is gaan maken, blijft een bijzondere gewaarwording.
Elke dag geniet ik een beetje meer van mijn dochter, mijn lief en mijn gezin! Wat ben ik trots en ongelooflijk gelukkig!

Geen opmerkingen: