maandag 4 augustus 2008

Moeten, moeten en nog eens moeten

Iedereen moet wel eens iets. Van boodschappen doen tot schoonmaken, van een bezoek aan je schoonfamilie tot je tanden poetsen. Het zijn geen dingen die je perse leuk vindt om te doen maar toch moeten gebeuren.
Ik daarentegen ben een persoon die graag overal druk op legt en dan voornamelijk voor mezelf. Dit houdt over het algemeen in dat ik overal lijstjes voor maak. Van de boodschappen die nodig zijn tot de dingen die ik nog moet doen.

Moeten, moeten en nog eens moeten. Dat gevoel is iets wat ik vaak heb. Ik jaag mezelf in het harnas door te denken dat alles moet. Het gevoel dat iedereen druk op je schouders legt, maar eigenlijk doe je het zelf. En dat is iets wat ik niet echt in de gaten had.

Tot ik er laatst op werd gewezen dat ik van alle woorden die ik gebruik, het woord ‘moeten’ het meest gebruik. En dat bij het woord moeten altijd een negatieve en zware sfeer ontstaat. Eerst stond ik er niet echt bij stil. Ik dacht, wat maakt het nu voor een verschil als ik in die plaats een ander woord gebruik. Als ik het woord moeten gebruik, zal het wel nodig zijn dacht ik.

Echter begon ik me diezelfde middag nog te beseffen dat ik bij werkelijk alles wat ik zeg het woord moeten gebruik. En hoe vaker ik mezelf erop betrapte, des te meer merkte ik dat er inderdaad een negatief gevoel bij gepaard gaat. Onbewust leg je druk bij jezelf en dat ‘moest’ maar eens veranderen besloot ik ter plekke.

Vanaf die middag ben ik dus bewust woorden aan het kiezen. De eerste paar keren klinkt het ongelooflijk stom. Bij een zin waarbij ik het woord moeten wilde gebruiken probeerde ik nog voor ik het daadwerkelijk gezegd had een ander woord te plaatsen.
Wat er dus de eerste paar keer uitkwam als: ik moet/ga/wil nog even boodschappen doen.
Maar na een paar dagen ging dit al een stuk makkelijker.

De uiteindelijke conclusie van dit verhaal? Probeer zo min mogelijk het woord moeten te gebruiken. Dit omdat je jezelf en anderen onnodig druk op legt. En omdat als iets niet moet, maar je iets wilt, het een stuk makkelijker is.

Geen opmerkingen: