woensdag 31 juli 2013

Genieten is goed voor je

Dat staat in grote letters op de voorkant van het Psychologie Magazine dat ik voor mijn neus heb liggen. Klinkt logisch want als je geniet, heb je er plezier in. Maar dat genieten, hoe doe je dat dan? Ik hoor regelmatig, zeg gerust dagelijks, dat ik van Lynn moet genieten omdat de tijd zo snel gaat. Dit is in mijn ogen ook de waarheid want de tijd vliegt. Wat ook zo zijn voordelen heeft als mevrouw weer een flinke poepluier heeft of een dwarse bui, dan kan de tijd niet hard genoeg vliegen. Maar dat genieten, moet dat nu echt zo bewust, of is met een blij gevoel de dag doorkomen voldoende?

Ik ben toch nieuwsgierig geworden naar hoe ik moet genieten en pak het artikel erbij. Ik lees dat het deel van ons brein waar 'het genieten' plaatsvindt hedonische hotspots worden genoemd. Per persoon verschillen deze hotspots van gevoeligheid en dus de mogelijkheid om te genieten. Verder is te lezen dat genieten geen overbodige luxe is, maar mijn gezondheid en levensgeluk bepaalt. Mensen die slecht slapen ervaren minder geluk en het is belangrijk dat je het gevoel hebt een zinvol leven te lijden. Tot dusver een logisch verhaal.

Ik ben vooral benieuwd hoe ik uit de test zal komen die in het artikel staat. Hoe goed kunt u genieten? Ik lees de stellingen en vul getallen in. Ik beoordeel uitspraken als 'Er zijn heel veel dingen in mijn leven waar ik naar uitkijk' en 'Ik ben dol op het geluid van de regen op het raam als ik lekker warm in bed lig'.
Aan het eind blijken de paarse en groene zinnen niet voor niets van kleur te verschillen. Geluk is in deze test verdeelt in voorpret en genieten van prettige ervaringen. Ik tel de cijfers op en bereken mijn score zoals staat beschreven. Op beide gebieden scoor ik gemiddeld.

Loesje posters, daar kan ik van genieten!
Ik vind het jammer dat in de uitslagen alleen te lezen is wat het betekent als je onder en boven gemiddeld scoort. Ik als gemiddelde genieter behoef blijkbaar geen uitleg. Ik scoor overigens zoals ik dacht. Ik geniet van veel dingen die om mijn heen gebeuren, maar ga niet hevig staan te genieten als ik een bij in een bloem zie vliegen of stilstaan bij een boom die zo mooi is. Waar ik van kan genieten is de zon die door de gordijnen schijnt als ik wakker word, een kopje koffie drinken op mijn balkon voordat Lynn wakker is of van Lynn die onder de hagelslag tevreden haar boterhammetje zit te eten.

In het artikel wordt ook een oefening uitgelegd. Het is een stappenplan om bewuster te genieten van kleine dingen. Je moet een week lang iedere dag een dagelijkse vakantie plannen. Dit zijn twintig minuten waarin je de tijd neemt om iets leuks te doen en het liefst iedere dag een andere activiteit.
Het is belangrijk voorafgaand aan die twintig minuten de kans op afleiding zo klein mogelijk te maken en te focussen op wat je voelt. Het is belangrijk plezierige sensaties op te merken tijdens deze mini-vakanties Je drukt het vervolgens uit in een foto of beschrijft het in een paar woorden. Aan het eind van de week kijk je terug op deze activiteiten en ervaar je doorgaans meer geluk dan zonder deze dagelijkse vakanties.

Ik las het in eerste instantie ietwat sceptisch. Dagelijkse vakanties bestaan niet, dacht ik toen ik het las. Eenmaal lezend begon ik echter meteen activiteiten te bedenken. Twintig minuten ongestoord lezen, muziek luisteren, wandelen in de zon, douchen, op mijn balkon zitten of bellen met een vriendin. Allemaal dingen die ik dagelijks doe maar, als ik erover nadenk, er meer van zou kunnen genieten als ik er bewuster bij zou stilstaan en er daadwerkelijk de tijd voor zou nemen.

Ik geniet de hele dag van Lynn. Het moment dat ze vol verbazing een pakje Nijntje-koekjes uit mijn tas vist alsof ze een schatkist heeft gevonden, samen eten, de eendjes voeren en het moment dat ze in slaap dommelt op mijn borst na haar fles. Ik geniet elke dag van mijn lief. Zijn flauwe grappen waar ik altijd om moet lachen, de goede gesprekken en samen een filmpje kijken op de bank. Van mijn werk geniet ik dagelijks, de leuke uitspraken als 'dat was in de zwart-wit tijd'. Ik geniet van mijn vrienden en vriendinnen. Ook geniet ik van hardlopen, in het zonnetje nog meer. Ik kom tot de conclusie dat ik al levensgenieter ben, nu weet dat dit dus goed voor mij is en het wel goed zit met mijn hedonische hotspots.

Geen opmerkingen: