zondag 14 juli 2013

Mijn eerste vakantie

Niet mijn eerste vakantie natuurlijk, maar wel die van Lynn. Ik weet van mijn eigen eerste vakantie helemaal niets meer. Ik moest aan mijn moeder vragen waar die ik die eerste vakantie naartoe ging. Voor Lynn is de vakantie dus eigenlijk geheel onbelangrijk. Het is niet dat ze lekker een weekje vrij is van school of werk. Het enige verschil is het ledikant thuis en het campingbedje in Frankrijk. En de ongeveer 10 graden temperatuurverschil.

De vakantie begon met een lange rit die we om rond 00.30 begonnen. We hadden bedacht dat Lynn dan het grootste deel zou slapen en zo geschiedde. Lynn sliep zeker de eerste 4 uur en kreeg in Frankrijk, bij de eerste tankbeurt haar fles. Daarna sliep ze keurig door tot een uur of 7.30 uur. Bij een tweede stop ging het thuis gesmeerde boterhammetje er goed in, net als het fruit. Zo'n koelbox in de auto is toch geen overbodige luxe. Het laatste uurtje was ze doorgaans wakker, maar ging prima.

Tegen 12.00 kwamen we aan op de plaats van bestemming. In één keer goed gereden, nog nooit voorgekomen in onze geschiedenis. De laatste keer Frankrijk mistten we een afslag wat meteen een half uur omrijden betekende. Bij  aankomst constateerden we dat het huisje precies was zoals de foto's lieten zien. Klein maar fijn. Mijn lief noemde het een poppenhuisje, maar wel een hele leuke. Nu kwam het meeste werk. Koffer, tassen, campingbedje, matrasje, koelbox, kinderstoel, boodschappentassen en handtas. Alles kon weer de auto uit.


Les Acacias

In het huisje eerst alle kamers bekeken. Wat was waar te vinden. Net als alle keukenkastjes. Wat staat waar en belangrijker, waar kan ik mijn spullen kwijt? Na de eerste inspectie kon het installeren beginnen.
Alles net zo hard weer uit de tassen als dat het er thuis in gegaan was. Eenmaal uitgepakt restte ons nog een rondje boodschappen te doen in de plaatselijke Supermarché. In eerste instantie in een Spar waar een paprika €4,40 per stuk kostte, waarbij we bedachten dat het goedkoper moest kunnen. En dat lukte in de SUPER U. 's Avonds met een kop koffie de zon onder zien gaan in de heuvels, wat wil een mens nog meer.

We wisselden dagen met en zonder activiteiten af. Zo waren we een dagje naar een stadje, een dagje naar een markt met voornamelijk eten in een plaatsje met een oude kerk en een ochtend naar een kasteel. Cultureel verantwoord, maar niet overdreven. De dagen dat we niet onderweg waren, zaten we lekker buiten bij het huisje. Lynn in eigen opblaas-Winnie-de-Pooh-zwembadje spetterend en tetterend en wij in relaxstoelen. Ontbijten in de zon op terras één, lunchen op terras twee en dan ook nog avondeten. Meestal binnen i.v.m. de warmte en de ruimte. Maar koffie erna weer lekker op het terras.

Een heerlijke week. Ik las twee boeken uit, schreef talloze stukjes en 's avonds keken we vaak een filmpje. Vooral dat lezen vond ik genieten. Ik was voor en tijdens mijn zwangerschap een absolute lezer. Maar toen Lynn eenmaal geboren was, kwam ik er simpelweg niet meer aan toe. Geen tijd, andere belangen en prioriteiten. Thuis slaap ik regelmatig met Lynn mee in de middag. Hier niet en las ik mijn boek.
Want Lynn sliep, waarschijnlijk aangestoken door onze vakantiestemming, elke nacht door tot 8.30 en soms wel 10.00 uur.

De week vloog voorbij. De week waarin ik vaker in bikini heb gelopen dan in de tot nu toe Nederlandse zomer. De week waarin ik arriveerde in lange broek, maar de rest van week in jurkjes en korte broeken liep vanwege de heerlijke temperatuur. De week van niets moet en alles mag. De week waarin Lynn zelfstandig aan de tafel ging staan en voor het eerst hard viel wat resulteerde in een flinke buil op haar hoofd. De week van ontspannen en genieten met mijn gezin, mijn kostbaarste bezit. Kortom, een week die ik graag nog eens over zou doen.

Geen opmerkingen: