dinsdag 6 augustus 2013

Baby's eerste jaar

Ik kwam er van de week achter dat ik niet zo'n goede moeder ben als ik dacht. Ik las een blog van Lady Lemonade over de leukste invul- en plakboeken voor baby's eerste jaar. Ik zag de foto van de leukste boekjes en constateerde dat ik één van de boekjes in mijn bezit heb. Het boekje van Pauline Oud, baby's eerste jaar. Ik kocht tijdens mijn zwangerschap het 9 maandendagboek van Pauline Oud. Hier vulde ik wekelijks in hoe ik me voelde, of ik mijn kleding nog paste en mijn gewicht. Ook vulde ik alle kwalen in die ik had en waar ik mij op verheugde.

Baby's eerste jaar is een leuk boekje met gezellige tekeningen. Er is ruimte voor het geboortekaartje en de eerste foto's. Verder bestaat het boek grotendeels uit vragen die ik als moeder kan invullen. Leuk vond ik. De eerste weken was ik in de ban van het eerste fotoboek. Dat moest er komen voor Lynn. Zodat ze dat ooit terug kan kijken als ze wil. De eerste beelden van Lynn bij elkaar in een boek. Ik heb bij elke foto iets geschreven. Superleuk om te maken, al ging er behoorlijk wat tijd in zitten.

Na het lezen van de blog schoot mij dus te binnen dat het boekje dat op de foto stond, bij mij op de plank ligt. Maar de afgelopen maanden heb ik daar helemaal niets meer in geschreven. Daar kwam de slechte moeder om de hoek kijken. Koop je zo'n boekje, vul je het niet in. Zegt Lynn later, 'goh mam, wat leuk mijn eerste jaar boekje'. Staat er amper iets in. Dan moet ik gaan uitleggen dat het niet kwam omdat ze een saaie baby was, maar mama het vergat. Dat leek mij een beetje sneu.
Na het gezien te hebben begon ik natuurlijk meteen het boekje bij te werken, voor zover dat mogelijk was.


Baby's eerste jaar van Pauline Oud.

Ik kwam er al vrij snel achter dat ik nog redelijk goed wist wanneer Lynn voor het eerst zelf ging zitten, staan en kruipen. Ook kon ik bijzonderheden per maand beschrijven zoals de geboorte van Lynn's nichtje Nova.
Ik merkte hoe leuk het is om al die dingen op te schrijven. Zo wordt er elke maand gevraagd met welk speeltje Lynn het liefst speelt. Dit wisselt inderdaad maandelijks, al blijven de verboden speeltjes zoals de telefoons, afstandsbediening en Ipad het leukst.

Er wordt ook elke maand gevraagd wat Lynn het liefste eet. Dit blijft voor alsnog hetzelfde. Ze vindt alles met aardappels, heeft ze overigens echt van haar vader, het lekkerst. Bij mijn geliefde pasta's en rijst haalt ze haar neus op. Al lijkt ze het steeds lekkerder te gaan vinden. Ik blijf stug proberen aangezien ik er dol op ben. Ik gooi er lekker wat raspkaas over, dan proeft ze de tomaten minder. Wie een baby om de tuin wil leiden heeft toch echt een vechtersmentaliteit nodig en een hoog gehalte van handigheid. Bij die van mij ten minste wel.

Bijzondere gebeurtenissen is ook een onderdeel van het boekje. Zo vraagt het boek wanneer ze voor het eerst zwom en wanneer de eendjes voor het eerst werden gevoerd. Met de nadruk op hoe Lynn dit alles vond. Ook worden er vragen gesteld die ik nog niet in kan vullen. Zo gaat Lynn niet naar een kinderdagverblijf en heeft ze nog niet los gestaan of gelopen. Die vragen blijven voorlopig nog even onbeantwoord. De eerste verjaardag zit er wel aan te komen en daarvan kan ik allerlei foto's gaan inplakken. Ook voor foto's van vriendjes en vriendinnetjes is plaats gemaakt.

Ik probeer er nu aan te denken elke maand het boekje bij te houden. Nog twee maanden te gaan, dus dat zal wel lukken. Ik ben nog in dubio of ik ook het vervolg zal kopen. Het 'Opgroeiboek' is gemaakt voor de periode van 1 tot en met 4 jaar. Alle mijlpalen kunnen hierin geschreven worden. Ik denk wel dat ik overstag ga, want ik vind het toch leuk om op te schrijven wanneer het gebit compleet was, Lynn haar eerste stappen los liep en ze naar peuterspeelzaal ging. Eerst maar eens deze afmaken, misschien dat ik dan de moed heb de volgende aan te schaffen. Anders kan ze altijd later mijn blog teruglezen.

Geen opmerkingen: