vrijdag 16 augustus 2013

Vroeger

Vroeger was alles beter, dat geldt voor alle tijden. Vroeger, ook wel de zwart-wit tijd volgens één van mijn cliënten, was alles anders Er wordt altijd, in elke tijd, gezegd dat vroeger alles beter was. Ik moet altijd meteen aan die reclame denken, vroeger... toen hadden we geen drempels maar kuilen in de weg. Hetzelfde geldt voor alle attributen die betrekking hebben op baby's of de bemoeienis van opa's en oma's. Mijn moeder zegt altijd dat oma's zich vroeger overal mee bemoeiden en dat de mama's hier dan erg nerveus en onzeker van werden. Dit was dan ook een reden voor mijn moeder om wat later aan kinderen te beginnen. Met haar 31 jaar trok ze zich minder aan van haar moeder. Mijn moeder bemoeit zich op haar beurt als oma weinig met de manier waarop mijn lief en ik Lynn opvoeden. Iets wat ik op mijn beurt weer erg prettig vind.

Als ik iets niet weet, vraag ik het zelf wel. Ik ben inmiddels ook niet te beroerd om goed bedoelde adviezen af te kappen, dan wel te benoemen dat ik het zelf wel uitvogel. Want ik moet als moeder toch ook de kans krijgen om fouten te maken. Al vind ik van mijzelf dat ik het best aardig doe, dat moederen.
Mijn moeder vertelt regelmatig dat ik vooral mijn gang moet gaan. Dat bijvoorbeeld de kraamhulp in haar tijd vele tips opdrong waar ze bij mijn geboorte nog van onder de indruk was. Toen mijn zusje werd geboren trok ze hierbij haar eigen plan. Eigenlijk zoals ik dit vooralsnog heb gedaan. Al is dat bij een eerste toch nog moeilijk. Ik wist tenslotte niets, behalve dat ik logisch probeerde na te denken en moest vertrouwen op mijn verstand en moedergevoel.

Maar hoe vaak ik toch nog hoor 'Vroeger...' Het heeft ook wel iets. En soms ben ik megablij dat het niet meer vroeger is. Dat het blijkbaar niet de gewoonste zaak van de wereld is dat je luiers verschoond door deze zorgvuldig op te vouwen, en bij ernstige vervuiling in een extra luierzakje mikt, om het vervolgens in de prullenbak te gooien. Want mijn hemel, ik moet er toch echt niet aan denken dat ik de ontlasting van mijn kleine poepiemonster eruit zou moeten scheppen om de luiers uit te moeten koken. Mijn moeder zei laatst dat het ook zo ontzettend goor rook. Zo kokende pan water met luiers. Getver. Dan ben ik toch enorm blij met de wegwerpvariant. Misschien minder milieuvriendelijk, maar wel mamavriendelijk.

Vroeger... toen spijkerjasjes en Ray-Ban's net zo hip waren als regenjassen en lakschoenen.
Mijn ouders, zusje en ik bij Artis. 
Vroeger, was het niet meer dan logisch dat de moeder thuis bleef om voor de kinderen te zorgen. Mijn moeder zij zelf laatst dat haar zus in die tijd haar baan kwijtraakte toen ze trouwde. Dan bezette je een plek voor een vader die de kost moest verdienen voor het gezin. Laat staan dat je ging werken als je kinderen had, als vrouw zijnde. Ik kan mij daar werkelijk niets bij voorstellen, met alle respect voor de vrouwen die niet werken en wel kinderen hebben. Ik ben er simpelweg de persoon niet voor. Ik ben bang dat ik in no time hersendood zou zijn en enkel kan praten over luiers, eten, tanden en slaapjes. Dat gebeurt namelijk nu ook al, en ik werk fulltime.

Vooral het feit dat dan wel even werd bepaald dat je thuis moest zitten voor de kinderen. Ik ben wat dat betreft blij dat mijn eigen moeder altijd is blijven werken. Laat je vooral niet tegenhouden in je eigen ontwikkeling nu je moeder bent, dan blijf je scherp in de opvoeding van je kinderen en kan je bijbrengen wat jij ervaart van de wereld. Voorheen leek het een must om als vrouw te werken terwijl het de laatste tijd weer moeilijker wordt gemaakt doordat vergoedingen van het kinderdagverblijf wegvallen en er minder banen zijn. Maar ik ben zelf erg blij dat ik naast mijn heerlijke gezin ook een leuke baan heb waarin ik mij kan blijven ontwikkelen.

Je hebt ook nog de 'Vroeger hadden wij geen....' vrij invulbaar voor ongeveer alles wat tegenwoordig voor baby's verkrijgbaar is. Vroeger had je geen flesjes die lijken op de vorm van een tepel zoals het eerste flesje van Lynn. Vroeger ging je één keer per week in de teil in plaats van één keer per dag onder de douche of in bad. Vroeger had je in de auto geen gordels, iets waar mijn lief hevig naar verlangt gezien de pesthekel die hij eraan heeft. Vroeger was roken niet zo schadelijk als tegenwoordig en bestonden er geen diëten.Vroeger had je geen minilaptop of baby's first Iphone, maar had je met een beetje mazzel iemand in de straat met een televisie. Vroeger had je geen huilerige aanstellerige kinderen, maar bikkels die wel een stootje konden hebben of iets simpelweg uitvochten. Vroeger had je fotorolletjes en dat was altijd spannend omdat je niet wist of de foto's gelukt waren.

Vroeger had men geen maxicosi die je op de kinderwagen kon klikken, laat staan een wagen met drie wielen. Vroeger had men geen babyfoon in de vorm van een camera, zodat je naast horen ook kunt zien wat de baby uitspookt. Vroeger had men geen Playstation of X-box maar een bal en stoepkrijt. Dat laatste is iets wat ikzelf wel belangrijk vind. Lekker buiten spelen. Een autoloze zondag daarentegen kan ik mij werkelijk totaal niet voorstellen. Vroeger had je dat dan weer wel. Vroeger had zo zijn goede en minder goede kanten. Tegenwoordig lijkt vroeger wel steeds verder weg met alle technologie en sociale media. Des te leuker vind ik het om een middag in het park te zitten, een boekje te lezen of voetbal te kijken bij mijn lief. Want dat is in vergelijking met vroeger nog precies hetzelfde.

Geen opmerkingen: