maandag 11 november 2013

Bucket list

The Bucket List. Wie kent deze fantastische film met Jack Nickelson en Morgan Freeman niet? Als je hem nog nooit hebt gezien, is het een absolute aanrader. In de film komen Jack Nickelson, een zéér rijke man en eigenaar van het ziekenhuis, en Morgan Freeman, een minder bedeelde harde werker samen in één ziekenhuiskamer te liggen. Allebei ziek en de vraag is maar of ze beter gaan worden. Morgan Freeman maakt een bucket list maar gooit deze weg als hij hoort dat hij nog maar een jaar te leven heeft. Jack Nickelson vult de lijst echter aan, een lijst met dingen die je voordat je dood gaat nog zou willen doen. Ze besluiten de lijst samen af te werken.

Van racen tot het zien van de piramides, parachute springen en het maken van een safari in Afrika. Samen werken ze de hele lijst af. Het is een prachtige film die de nodige tranen weet te trekken. De film is naast het verdrietige feit dat beide mannen ziek zijn gevuld met humor. Zo gaat Jack Nickelson de beste mozzarella van de wereld eten vlak voor een chemokuur. Morgan Freeman vaagt hem dan of hij dit zeker weet waarop hij gulzig begint te eten. Het volgende schot is een grijnzende Morgan Freeman die toekijkt hoe Jack Nickelson alles er weer uitspuugt vanwege die chemokuur.

De film weet mij keer op keer te roeren, maar dankzij die ellendige hormonen die nog altijd niet geheel verdwenen zijn schiet ik een keer of 10 vol. Zo'n bucket list is natuurlijk een lijst vol dromen waarvan je hoopt dat je die ooit waar kunt maken. In de film is Jack Nickelson zo rijk, dat geld geen rol speelt. Het is niet perse zo dat geld belangrijk is bij zo'n lijst, maar het maakt dat de lijst minder grenzen kent. Door het zien van de film ruim een week geleden werd ik aan het denken gezet. Wat zou er allemaal op mijn bucket list staan?
Nu al een bucket list hebben is dus zo gek nog niet.
Ieder mens heeft zo zijn dromen. Nu heb ik drie jaar geleden één van mijn dromen waar kunnen maken. Ik ben namelijk twee maanden in Zuid-Afrika geweest om daar vrijwilligerswerk te doen. Een machtig mooie ervaring die ik voor altijd bij mij draag. Als ik nu een bucket list op zou mogen stellen zonder na te denken over tijd en geld, dan zou een terugkeer naar Zuid-Afrika, naar Umthombo, met mijn lief en Lynn daar zeker op komen te staan. En dan het liefst als Lynn wat ouder is zodat ze begrijpt wat Umthombo is en Afrika als prachtig mooi land kan ervaren.

Onder de noemer 'nu we er toch zijn', zou ik graag het Kruger Park bezoeken en naar Kaapstad gaan. Ook zou ik dan graag Robbeneiland bezoeken. In Zuid-Afrika zou ik een half jaar vrijwilligerswerk willen doen, misschien wel een jaar. Het zou te gek zijn om dan bij verschillende projecten te kunnen helpen. Eenmaal op reis zou ik ook graag New York willen zien, met kerst, als ik dan toch mag kiezen. Shop till you drop in New York, klinkt als muziek in de oren.
Ik zou daarnaast in willekeurige volgorde de volgende landen willen bewonderen: Brazilië, Thailand, Hawaï, Curaçao, Marokko, Australië, Fiji eilanden en Afrika. Ik zou ook graag naar Parijs gaan en de Eiffeltoren bewonderen. Ook zou ik een tijdje in Berlijn willen verblijven en genieten van deze prachtige stad.

Naast reizen zou ik nog een flink aantal dingen willen doen. Een boek uitbrengen van al mijn blogs.
Ik zou graag meewerken aan het programma Syndroom. Ik zou koningin Maxima willen ontmoeten. Ook zou ik Nelson Mandela wel willen ontmoeten. Ik zou The Two Oceans Marathon willen lopen. Ik zou graag, heeeeeeel graag, mee willen zingen in een gospelkoor, maar alleen meedeinen is ook voldoende. Ik zou graag gitaar leren spelen aangezien leren zingen onbegonnen werk is.
Ik zou een thriller willen schrijven. Het lijkt me prachtig om naar de Gorilla School te gaan in Gabon of te helpen bij een project met orang-oetans. Zwemmen met dolfijnen lijkt me ook geweldig. Sneeuwpoppen maken met Lynn en met mijn lief naar een concert van Beyoncé gaan.

Last but not least zou ik willen trouwen. Ik weet niet of dat op een bucket list hoort, maar waarom niet. Het lijkt mij prachtig om de liefde voor mijn liefste te vereeuwigen met een huwelijk. En daar hoort dan natuurlijk een prachtige jurk bij en een gospelkoor niet te vergeten.
Het mooie van zo'n bucket list is dat de helft ervan niet haalbaar is, maar dromen houdt een mens scherp. Zo ook mijn bucketlist. Ik hoop toch zeker een aantal punten van deze bucket list te kunnen doen en meemaken. Tot die tijd kan ik hier heerlijk bij wegdromen.

Geen opmerkingen: