vrijdag 15 november 2013

Later als ik groot ben

Lynn is het type doener, net als haar moeder. Stil zitten is lastig laat staan rustig een boekje lezen of zitten spelen. Nee bewegen is het helemaal. Lopen, sneller lopen, kruipen, op z'n kop hangen. Als ze maar in beweging is. Ze maakt heel wat kilometers op een dag net als al haar speelgoed dat ze trouw met zich mee sleept. Ik vraag mij wel eens af wat Lynn later zal worden. Een stilzittend beroep zal het niet worden met deze bezige beentjes. Misschien wel danseres of balletjuffrouw, hordeloper, Nordic Walking instructrice of misschien wel verpleegster in een ziekenhuis. Het zou mij verbazen als ze bankmedewerker, boekhoudster of administratief medewerker zou worden. Als ze dat wel wordt, dan wel een hele gezellige beweeglijke praatgrage variant.

Lynn is een behoorlijke kwebbelkont, dus het zou ook een pratend beroep kunnen zijn. Misschien wordt ze wel premier van Nederland. Heeft ze toch van papa's kant meegekregen, een oma en overgroot opa die beide in de politiek zaten, dat geklets. Van mijn kant zou ze ook één en ander mee gekregen kunnen hebben. Opa in de vertegenwoordiging en ikzelf ook een grotendeels pratend beroep als social worker.
Misschien wordt ze wel lerares, kan ze de hele dag heen en weer lopen voor de klas en lekker kletsen. Best of both worlds.

Eergisteren kwamen we echter achter een hele andere kwaliteit van onze kleine draak. Ze is namelijk enorm goed in het verschuiven en verplaatsen van meubels en toebehoren. Mijn lief, heeft eens per maand, twee maanden, half jaar, de behoefte om ons interieur compleet om te gooien. Als ik dan uit mijn werk kom en de voordeur open zie ik het al, alles staat anders. Zo zaten we niet zo lang geleden met de eettafel in de hal en hadden we een zee van ruimte in de woonkamer. Zithoek aan de voorkant, dan weer aan de achterkant. We hebben al vele combinaties en variaties gehad. Iedere keer als mijn ouders op komen passen of vriendinnen komen eten wordt er geroepen 'he, alles staat weer anders'.


Wijze man die Confucius!
Ik houd wel van een beetje afwisseling van het interieur. We wonen in een oudere flat wat zo zijn voor- en nadelen heeft. Zo was het tot voor kort erg koud maar hebben we sinds een ruime maand heerlijk centrale verwarming. De muren zijn geïsoleerd en alle tochtgaten zijn gedicht, nou ja voor zover dat gaat. Maar tegenover zo'n nadeel staat dat we na het doorbreken van een muur, een woonkamer hebben van balkon tot balkon. Kortom, genoeg ruimte om alle meubels flink doorheen te schuiven als we dat willen.
We hebben ook een enorme hal in verhouding tot de gehele woonruimte, en daar maken we dan ook gebruik van.

We hebben laatst de box weg gehaald. Lynn ging toch hevig krijsen als ze erin werd gezet, dus besloten we deze weg te halen. Het is een flink obstakel in het pand, en als het dan toch niet meer wordt gebruikt kan je de ruimte beter anders gebruiken. Mijn lief gooide hierop de hele woonkamer om. Antieke kast naar de gang, boekenkast weer terug in de woonkamer, eettafel tegen een andere muur, leren stoel weer op een mooiere plek. Ik vind het ook helemaal te gek hoe het, met dezelfde spullen, aan kan voelen als een compleet nieuw huis. Dan word je 's ochtend wakker en loop je een hele andere woonkamer in.

Nu gebeurde het twee dagen terug 's avonds na het eten. Mijn lief merkte op dat hij nog mooie fotolijsten had, of ik nog leuke foto's had. Mijn lief begon te lijsten te vullen. Ik zag het al aan de blik in zijn ogen, hier gingen niet alleen fotolijsten veranderd en verhangen worden. Ik merkte op, toen mijn lief van de ene naar de andere kant keek in de woonkamer, of hij soms het idee had het zitgedeelte weer om te gooien naar de achterkant. Hierop zei hij van niet, maar ik had hem nu wel op een idee gebracht. Niet veel later schoven we alles door de toko en Lynn liep hier vrolijk tussendoor. Hielp schuiven met stoelen, poefen en verplaatste haar speelgoed van de ene chaos naar de andere chaos.

Ze heeft de kwaliteiten van haar vader als het gaat om binnenhuisarchitectuur, dat is wel gebleken. Ik noem mijn lief regelmatig 'de Bouvrie' als hij weer eens gaat schuiven. Als Lynn niet de juiste stijl blijkt te hebben kan ze altijd nog verhuizer worden, want het leek haar prima te bevallen het verplaatsen van de gehele inboedel. Kan ze lopen en tetteren wat ze wil. De perfecte combinatie zou je zeggen. Anders kan ze altijd nog de L in K3 worden of Mega Mindy. Als Lynn dit misschien over een jaar of 14 leest als ze een studierichting moet kiezen, ligt ze vast helemaal dubbel omdat ze totaal iets anders gaat doen. Tot die tijd kan ik leuk blijven filosoferen.

Geen opmerkingen: