dinsdag 31 december 2013

The best of 2013

Ieder jaar weer, in de maand december, krijg je de overzichten van het jaar gepresenteerd. De beste muziek, de belangrijkste gebeurtenissen en beste sportprestaties. De top 2000 maakt hier ook al jaren deel van uit, ondanks we allen weten dat Queen met Bohemian Rhapsody de gegarandeerde nummer 1 is. Het leuke van deze muzieklijsten is dat je de hele dag door heerlijke muziek hoort die je niet perse dagelijks op hebt staan maar wel heel goed vindt. Maar naast al deze (inter)nationale lijsten heb ik natuurlijk ook een eigen persoonlijke belangrijke gebeurtenissen, geluksmomenten en ervaringenlijst van 2013.

Om eerlijk te zijn lijkt 2012 het mooiste jaar aller tijden te zijn. Toen werd onze dochter Lynn geboren. Mijn eerste kindje, een bijzondere ervaring waarvan ik niet weet of dit ooit te evenaren is. Hoe moet je dan in vredesnaam een jaar later nog interessante dingen bedenken om die persoonlijk lijst samen te stellen? Op het moment dat ik dat dacht schoot de ene na de andere gebeurtenis mij te binnen. Die lijst vulde zich sneller dan ik dacht. Het leuke is dat ik bij de helft niet dagelijks stil sta terwijl sommige dingen toch zeker niet onbelangrijk zijn.

Ik ben in 2013 begonnen met hardlopen. In den beginne enkel om de zwangerschapskilo's, die je bij zo'n fantastische baby cadeau krijgt, eraf te lopen. Na bijna een jaar, ik begon in februari, kan ik concluderen dat ik nog wekelijks hardloop en niet meer zonder kan. Ik, de persoon die altijd heel hard riep dat hardlopers idioten zijn zonder doel. Kansloos rennen in de rondte vond ik het. Een sport zonder bal bestaat niet, behoorde bij ditzelfde pleidooi. Ik ben nu zelf één van die idioten die, waar mogelijk, twee tot drie keer per week even lekker gaat rennen. Het leukst vind ik nog dat mijn lief mij altijd aanmoedigend toeroept dat hardlopers doodlopers zijn. Het kan mij niks schelen, ik geniet ervan. De hardloopevenementen in de buurt staan al in de agenda voor 2014.

Prachtig levensmotto!! 
2013 is ook het jaar dat ik het idee opvatte om een boek te schrijven voor verstandelijk beperkte mensen omdat wat ik zocht simpelweg nog niet bestond. Dat dit resulteerde in een onlangs ondertekent contract voor het eerste boek had ik niet durven dromen. De toezegging van een serie van vijf tot acht boeken is te gek en ik ben er dan ook trots op. Ik hoop natuurlijk dat het boek gebruikt gaat worden en de cliënten zelf er plezier van hebben.

Mijn blog heb ik in 2013 ook weer opgepakt. Iets wat ik eigenlijk al langer en vooral graag deed. Maar in 2013 ben ik dit structureel gaan doen. Het feit dat ik nu best wat lezers heb vind ik erg leuk. Dat maakt het voor mij nog veel leuker om te schrijven naast het feit dat het een heerlijke uitlaatklep voor mij is. Want ik geniet blog na blog weer van het feit dat ik lekker heb kunnen kliederen zonder dat er iemand is die zegt dat ik mijn klep moet houden. Wat in het dagelijks leven regelmatig gebeurd en vaak volkomen terecht is.

Ik schreef mij in 2013 in bij de KvK als Mirjana Petrovic begeleiding en coaching. Ik heb inmiddels 1,5 vaste cliënt en hoop in de toekomst meer mensen te kunnen begeleiden en ondersteunen. Maar van deze ambulante begeleiding geniet ik gigantisch. Het is persoonlijk, direct en effectief. Het is precies de reden dat ik ooit bedacht social worker te willen worden en altijd te willen blijven. Mensen begeleiden vanuit het hart met doel dat zij er beter van worden en leren.

Naast al de persoonlijke gebeurtenissen was er ook groot nieuws dat mij raakte. Het aftreden van Koningin Beatrix en daarmee aantreden van koning Willem-Alexander vond ik indrukwekkend. Het overlijden van prins Friso daarentegen enorm triest. Het overlijden van Nelson Mandela is het meest recente nieuws dat mij greep. Zo'n bijzonder mens is niet meer.  Paus Benedictus trad af en Paus Franciscus werd geïnstalleerd. Maar het meest ingrijpende wat ik heb gezien is de tyfoon op de Filipijnen. Als ik eraan denk gaan mijn haren weer rechtovereind staan. Zo'n jaar bevat prachtige en dramatische momenten.

In 2013 hadden mijn lief en ik ook flink wat indirecte geluksmomenten. We kregen we er een prachtig nichtje bij en het nieuws dat er een neefje op komst is waar ik enorm nieuwsgierig naar ben. Vrienden trouwden in 2013 en vrienden raakten zwanger. We hadden een heerlijke vakantie in Frankrijk met z'n drieën. Lynn werd 1, zette haar eerste stappen en zei haar eerste woorden. Kortom, 2013 was een jaar met flink wat mooie momenten waarbij van een aantal het eind nog lang niet in zicht is. Laat 2014 maar komen.

Geen opmerkingen: