donderdag 16 januari 2014

My name is what?

Jawel hij is er weer. De lijst met meest bizarre namen van 2013. Er wordt jaarlijks door het SVB een lijst gemaakt met alle namen die aan kinderen gegeven zijn. Hiermee kunnen ze natuurlijk de top 20 van jongens- en meisjesnamen opstellen. Maar naast het vaststellen van de populairste namen, komen hiermee ook de meest bizarre namen tevoorschijn. Het blijft mij verbazen dat namen worden toegestaan en ouders dit werkelijk weten te bedenken. Ik ben 28 jaar en kan sommige namen niet uitspreken, hoe moet een kind dit dan wel voor elkaar krijgen?

Lynn staat in de huidige top 20 op nummer 15. Niet heel origineel dus maar een naam waar ze met een gerust hart de rest van haar leven mee door kan. Het kan je smaak niet zijn, maar het is een bekende naam. Een naam die geen vraagtekens oproept over hoe je het uit dient te spreken. Je zou het nog verkeerd kunnen schrijven, maar dat is niet van levensbelang. Dit was voor mijn lief en mij ook belangrijk toen we namen bedachten voor onze baby. Het moet uitspreekbaar zijn zonder moeilijke spelling. We hebben zelf altijd last van onze eigen namen die verkeerd worden uitgesproken of geschreven.

Je hebt ook ouders die kiezen voor het tegenovergestelde. Die kiezen voor apart, uniek, een naam die nog niemand heeft. Wat ze zich volgens mij vergeten af te vragen is de reden dat nog nooit iemand die naam kreeg. Waarschijnlijk omdat het te moeilijk is om uit te spreken, dan wel onschrijfbaar is. Je hebt ook mensen die een minder originele naam willen geven maar er een andere schrijfwijze op loslaten waardoor het weer uniek moet zijn. Geen Joe maar Djó. Geen Melanie maar Mellenie. Geen Leroy maar Lieroi. Maarten van der Meer is namen deskundige en schreef een blog over de 25 bizarste kindernamen van 2013. Overigens is de rest van zijn site zeer vermakelijk. Zo ook de blog over de namen van kinderen van bekende Nederlanders. Hij vergat wel Goud Pardoel te noemen.


Geldt wat mij betreft voor alle ouders die deze namen bedacht hebben.

Van der Meer heeft de namen in verschillende categorieën verdeeld. Bij de afdeling 'uit het woordenboek' vind ik vooral de namen die dranken zijn bizar. Sta je je dan voor te stellen met je goede gedrag. Hallo ik ben Rosé, dit is mijn zus Sherry. Ook Feeërieke, doet mij meteen denken aan de LOI cursus dat die man moet plassen, is te bizar voor woorden. Dan was Frederieke toch leuker geweest in mijn optiek. Maarja dat is weer stukken minder apart en hip natuurlijk. Bij de jongens vind ik Rits, Yzer en Kip opvallend. Knoop, Metaal en Koe stonden er helaas niet tussen.

Onder het kopje uit 'celebrity's' zijn Djéaylow, Sissi, Alpacino en Eastwood op zijn liefst gezegd apart. Daar ben je als kind mooi klaar mee. Niet dat je met Piet, Klaas of Truus nu enorm gezegend bent. Maar je wordt hooguit met je overgoot-opa vergeleken die ook Piet heette. Niet met Jennifer Lopez of Clint Eastwood. Een oneerlijke strijd. Laat staan als je Adolf of Khadaffi heet. De 'dirty mind' namen, ik hoop dat die ouders dat niet bewust hebben gedaan. Meklit, Phuc en Titi worden hier hopelijk niet te erg mee gepest later.

De 'Sorry hoé?' selectie is compleet van de gekke. Er zitten zeer waarschijnlijk namen tussen uit andere landen waar het makkelijk uit te spreken is. Maar jonge-jonge had het niet iets makkelijker gekund? Die moeten tot hun 18e hun naam overschrijven van hun identiteitsbewijs zo lastig is die spelling. Shearis-vyènshally, Juëquinaisheley, Jàzzerio-achäz en Miquishadrion, zijn voor de rest van hun leven genoodzaakt hun naam te spellen. Daar zullen Lisa en Bram vanuit de top 20 geen last van hebben.

Het uitkiezen van een naam is een persoonlijk en moeilijk karwei. Een kind moet er de rest van zijn of haar leven mee door dus je denkt er goed over na. Maar misschien hadden sommige ouders er juist iets minder hard over na moeten denken. Dan was er iets simpelers uitgekozen waar hun kind niet de rest van zijn of haar leven last van zou hebben. Het is natuurlijk heel hip als je kind Miami of Legend heet, maar wat doe je in hemelsnaam je kind aan? Lutjebroek, Emmer-Compascuum of legende zijn toch ook geen namen?
Misschien ben ik gewoon te ouderwets, met mijn 28 jaar, voor dit soort idioterie. Dan liever goed gejat dan slecht verzonnen. Misschien verklaard Lynn mij over een jaar of 13 wel voor gek. Waarom ze niet Jezebel of Tiger-Lilly heet? Ooit zal ze het wel waarderen.


Geen opmerkingen: