donderdag 13 november 2014

Dansen, dansen en nog eens dansen

Ieder mens heeft denk ik wel iets met muziek en dansen. Niet alle muziek, maar wel met muziek. Niet met alles soorten dans, maar wel met een vorm van bewegen op muziek. Of je nu houdt van Mozart, John Legend of Jan Smit, muziek is een uitlaatklep. Althans, dat is het voor mij. Als ik kwaad ben gooi ik er muziek tegenaan, als ik verdrietig ben of juist als ik heel blij ben. Er is muziek voor alle gemoedstoestanden. Bij mij gaat er geen dag voorbij zonder muziek te luisteren en te dansen. En Lynn heeft diezelfde kwaal.

In de auto zet ik de radio hard aan als één van mijn favoriete nummers voorbij komt. Lynn swingt vanuit haar stoel mee, klapt en gooit er af en toe een kreet uit zoals de Looooooove van Beyoncé's Drunk in Love. Maar dansen wordt meer en meer onderdeel van de dagelijkse routine. Zo heb ik, als we gaan douchen, de muziek in de keuken altijd aan staan. Als we dan onder de douche staan kunnen we nog een lekker muziekje horen. Lynn gaat, als ze in blote kont richting de douche rent, altijd eerst even dansen in de keuken. In blote kont uiteraard. Een buitengewoon lachwekkend maar vrolijk tafereel.

Dansen doet ze ook als we door het winkelcentrum lopen en er uit de speakers een muziekje komt. Dan loopt ze al dansend van winkel naar winkel. En iedereen die dat ziet vindt dat natuurlijk enorm schattig. Ik vraag me dan altijd af of ze dat na een weekje Lynn nog steeds zouden vinden, maar het ziet er aandoenlijk uit. Met die meebewegende krullen en die schuddende luierkont.

Levensmotto van Lynn

Toen ik van de week op de koffie was bij mijn vriendin, die ook een lieftallige dame van ruim 2 heeft rondlopen, heb ik tranen gelachen. Mijn vriendin had een K3 dvd opgezet zodat ze lekker konden dansen. Gegarandeerd succes natuurlijk al die vrolijke liedjes. Ik vraag me af hoe wij als moeders de muziek van K3 dienen te overleven de komende jaren maar jut en jul genoten ervan. Samen K drieeeeee roepend naar de televisie kijken en dansen. Het was een komisch gezicht.

Beide dames maakten op een punt een dusdanige draai dat ze zichzelf niet bij konden houden en op de grond vielen. Geen gehuil maar juist gelach, opstaan en weer verder dansen. Heerlijk om te zien dat dansen zo'n goede activiteit is voor die kleintjes. Lekker samen rondjes draaien, hand in hand dansen en er af en toe een kreet uitgooien die overeen lijkt te komen met wat er gezongen wordt.

Thuis is dansen ook een onderdeel van het dagprogramma. Tijdens de lunch heb ik altijd de radio aan staan op de televisie. Als Lynn klaar is met eten dan gaat ze altijd even lekker dansen. Ik kan daar vreselijk van genieten. Zo'n kleine hummel hevig geconcentreerd aan het dansen. Soms met pop als partner, soms met pap of mam. Maar als ze alleen danst vermaakt ze zich ook prima. Net zolang rondjes draaien tot ze omvalt van duizeligheid. En dan lachend weer verder gaan. Ook past ze haar moves aan op de muziek. Bij romantische nummers gooit ze haar armen in de lucht en zwaait heen en weer. Bij up-tempo nummers gooit ze haar armen afwisselend omhoog waarbij ze op de beat door haar knieën gaat.

Mijn lief stuurt mij gister, toen ik aan het werk was, een filmpje van Lynn die zelf wel even de muziek regelt. In het filmpje zit ze in de gang, met de Ipad op haar schoot muziek aan te klikken en te swingen met vingers in de lucht en mee te zingen. 'O jeeee' hoor je haar zingen. Geweldig. Ik hoop dat ze haar liefde voor muziek nog lang houdt, maar dat zit wel goed denk ik. Het zit in de genen. Ik ben benieuwd of mijn lief het dan nog steeds zo leuk vindt als ze een jaar of 16 is.

Geen opmerkingen: